Mathilda och Nina om kursen proffsigt bemötande och bra service

Nina Farias och Mathilda Hansson arbetar på det kommunalägda bostadsbolaget Vårgårda Bostäder, där Nina är ekonomichef och Mathilda arbetar som bosocial samordnare. Deras vardag innebär täta möten med hyresgäster, både vid inflyttningar, störningar, och frågor som behöver lösas.
Tillsammans deltog de nyligen på Kunskapsgruppens kurs Proffsigt bemötande och bra service för att utveckla sitt bemötande och servicearbete ytterligare.

Mathilda och Nina har gått Proffsigt bemötande och service

”Jag skulle säga till alla att bara gå den, den är värd pengarna.”

– Jag möter hyresgäster när de flyttar in i en bostad. Vi gör alltid ett välkomstbesök och går igenom området lite, säger Mathilda och beskriver sin roll i att introducera nya hyresgäster.
Nina å sin sida träffar hyresgäster i olika sammanhang, från förebyggande arbete till ekonomiska frågor som inkassoärenden och avbetalningsplaner.
– Jag träffar på kunder överallt i alla sammanhang egentligen, förklarar hon.

Både Nina och Mathilda ser vikten av att kunna hantera utmanande situationer, särskilt när hyresgäster är upprörda över störningar eller betalningsfrågor. Mathilda beskriver:
– Vi får väl kanske en del arga samtal… det är känsligt när man säger att du har inte städat bra eller du har stört din granne.

Kursen gav dem tydliga verktyg för att bemöta sådana samtal med både professionalism och empati.
Båda deltagarna uppskattade kursens upplägg och föreläsaren Magnus Hedbergs humoristiska och pedagogiska stil.
– Det var tydliga exempel och man förstod vad han menade… man hängde med och man var intresserad, säger Mathilda. Hon och Nina var särskilt imponerade av att kursen lyckades hålla intresset uppe hela dagen.
– Tiden bara gick snabbt… även efter lunchen klarade man sig, tillägger Nina med ett skratt.
Ett centralt lärande som Mathilda tog med sig var att inte ta kundernas ilska personligt.
– Det jag tog med från kursen var nog mycket att påminna mig själv… den är inte arg på mig utan på sak, inte person, reflekterar hon. Hon beskriver hur Magnus gav dem både insikter och praktiska verktyg för att förstå och hantera hyresgästernas frustration.
För både Nina och Mathilda har kursen blivit ett värdefullt stöd i deras dagliga arbete, där ett proffsigt bemötande gör skillnad för både dem själva och deras hyresgäster.
–  Jag skulle säga till alla att bara gå den, den är värd pengarna, avslutar Mathilda.

Se vår video där Mathilda och Nina berättar om kursen

 

kort om Nina

Nina har gått Proffsigt bemötande och service

Ålder: 61.
Bor? Alingsås
Familjesituation? Gift, har tre vuxna barn och fyra barnbarn.
Uppväxt? St. Petersburg i Ryssland.
Hur var det att växa upp där? Jättebra. Jag flyttade till Sverige 1989 så jag upplevde inte kaoset efter 90/91. Men jag kan inte klaga på min uppväxt. Man kände sig trygg och hade tillgång till vård, skola och man fick jobb. Sedan var ju landet stängt, men vi visste ju inget annat.
Typisk jobblunch? Dålig på att äta…klarar mig på flingor och knäckebröd.
Dricker helst? Vatten.
Kom med ett boktips! Paolo Nerudas memoarer.
Tittar på? Jag älskar deckare och komedi, så det pendlar mellan skratt och skräck.
Om du skulle skola om dig? Vill inte, trivs jättebra. Älskar matte och att hitta lösningar.
När var du riktigt lycklig senast? Jag är lyckligt varje dag, krävs inte mycket.
En bra låt: Pretty Woman med Roy Orbison.
Vilken är den tråkigaste arbetsuppgiften du har? Att mata in saker manuellt.
Vilket var ditt första jobb? Programmerare.
Hobby? Läsa, dansa och sjunga.
Har du någonsin fått höra att du liknar en kändis? Ja, Kylie Minouge…men jag hittar ingen likhet själv.
Säg något som irriterar dig i vardagen. Lögner.
Vad är det viktigaste du jobbar med just nu? Att vi klarar budgeten. Våra utgifter har stigit mer än våra intäkter de senaste åren.

kort om Mathilda

Mathilda har gått Proffsigt bemötande och service

Ålder: 34
Bor? Alingsås
Familjesituation? Man och två barn, 7 och 10.
Uppväxt? Ånäset i Västerbotten
Typisk jobblunch? Matlåda tillsammans med kollegorna.
Dricker helst? Pepsi Max.
Kom med ett boktips! Kärlekens fem språk av Gary Chapman.
Tittar på? Jag en en sucker för svensk reality så typ Hela Sverige Bakar och Bonde söker fru..
Om du skulle skola om dig vad skulle du bli då? Polis kanske.
Vad är det roligaste med ditt jobb? Kollegorna.
När var du riktigt lycklig senast? Igår när jag fick hem mina barn efter att de varit med mormor på lov.
En bra låt: Don´t Stop Me Now med Queen.
Vilken är den tråkigaste arbetsuppgiften du har? Att ringa om sena hyror och man märker att det är lite ångestladdat på andra sidan.
Vilket var ditt första jobb? Diskplockare.
Hobby? Snowboard.
Har du någonsin fått höra att du liknar en kändis? Nanne Grönwall, även när jag var liten…
Säg något som irriterar dig i vardagen. Städning.
Vad är det viktigaste du jobbar med just nu? Att vi ska hitta en lösning så att folk som ligger efter med hyran kan bo kvar i sina lägenheter med hjälp av avbetalningsplaner och så.

Relaterade utbildningar